به گزارش آنات نیوز و به نقل از ایسنا، امیر ملکوتی، رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپهای مشهد با اشاره به تقسیمبندی واحدهای صنفی و قیمتگذاری در این حرفه اظهار کرد: قیمت محصولات بر مبنای هزینههایی مانند اجاره، حقوق کارکنان، بیمه، هزینههای سربار و قیمت مواد اولیه محاسبه و در نهایت سود قانونی ۱۵ درصد به آن افزوده میشود.
 
وی در خصوص قیمت منوهای کافیشاپهای مشهد افزود: واحدهایی که متراژ بزرگتر، کارکنان بیشتر یا هزینههای جاری بالاتری داشته باشند، طبیعتاً برای پوشش این هزینهها مجبور به تعریف قیمتهای بالاتری هستند. این امر در چهارچوب قانون و برای ایجاد رقابت سالم انجام میشود.
 
 ملکوتی نوسانات ارزی و حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی را بهعنوان یکی از عوامل اصلی افزایش قیمتها برشمرد و تصریح کرد: از زمانی که ارز نیمایی و ترجیحی از برخی کالاهای اساسی حذف شد؛ قیمت قهوه در مدت حدود چهار ماه، تقریباً دوبرابر افزایش پیدا کرد. همچنین با افزایش قیمت لبنیات در دو مرحله و حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد، قیمت محصولات این صنف افزایش پیدا کرد.
 
 وی به افزایش قیمت آبمیوههای طبیعی پرداخت و بیان کرد: هویجی که واحدهای صنفی استفاده میکنند، پس از شستوشو، پوستگیری و ضدعفونی توسط شرکتهای مرتبط، با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت خردهفروشیها عرضه میشود. برای مثال، اگر قیمت هویج در میدان میوه و ترهبار کیلویی ۲۰ هزار تومان باشد، برای فروشندگان آبمیوه، بستنی و کافیشاپها با قیمت ۳۵ هزار تومان محاسبه میشود.
 
رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافیشاپهای مشهد خطقرمز نظارتی را تقلب در برند و کیفیت مواد اولیه دانست و خاطرنشان کرد: تخلف زمانی محقق میشود که واحد صنفی قهوه، محصولی یا برند خاصی را قرار باشد ارائه دهد، اما در عمل از محصولی با کیفیت پایینتر و ارزانتر استفاده کنند. در این موارد، کارشناسان اتحادیه با بررسی فاکتورهای خرید، برخورد قانونی میکنند.
 
 وی در خصوص آمار واحدهای صنفی از یک تعادل آماری در ۶ماهه نخست سال خبر داد و گفت: متأسفانه در این بازه زمانی، به همان تعداد که واحد صنفی جدید راهاندازی شده، تقریباً به همان تعداد نیز پروانهها ابطال شده است. گرانی مواد اولیه، کاهش حاشیه سود واحدها و عدم آگاهی و تجربه کافی متصدیان، از دلایل اصلی این نرخ بالای تعطیلی است. بسیاری از افراد بدون کسب آموزش و تجربه لازم وارد این عرصه میشوند و بهسرعت با شکست مواجه میشوند.
 
انتهای پیام/
نبود آگاهی، یکی از دلایل تعطیلی واحدهای صنفی آبمیوه و بستنی
 لینک کوتاه : https://anatnews.ir/?p=3909
 
           


